Årgang 12, nummer 4, november 2009

Tolv tusen nettstudenter ved NKI Nettstudier
I mål med NKI Nettsstudier
Pedagogen: NKI Nettstudiers virtuelle lærerværelse
Globalskolen: Norsk grunnskole med tusen elever i nitti land
Russisk student ved NKI Nettsstudier
Statistikk om voksnes læring
EDEN gratulerer NKI Nettstudier med 50-årsjubileet

Tolv tusen nettstudenter ved NKI Nettstudier

NKI Nettstudier passerer nå tolv tusen nettstudenter.
NKI Nettstudier vokser stadig og i disse dager passerer vi for første gang 12.000 nettstudenter. Kvinnene, som utgjør 62 % av studentene, har en gjennomsnittsalder på 34 år, mens mennene er noe eldre med sine 37 år. De yngste studentene er 16 år, de eldste over 80.

Vi har ca 400 forskjellige kurs, og studentene er spredt over hele Norge og alle verdens kontinenter. Det er store variasjoner i kjønns- og aldersfordeling på kursene slik det går frem av de mer enn 1000 studentpresentasjonene (72 % kvinner) som er tilgjengelig i vår globale studentkatalog på www.nki.no/pp/.
Disse presentasjonene gir et godt inntrykk av det store mangfoldet som velger nettstudier. Forhåpentligvis bidrar presentasjonene også til å gjøre nettstudentene mer synlige slik at de får den oppmerksomheten de fortjener i norsk utdanning.

I mål med NKI Nettstudier

Ardian Gashi på trening med Tom Nordlie
Ardian Gashi kombinerer toppfotball for Fredrikstad fotballklubb (FFK) og nettstudier i Examen philosophicum ved NKI. Denne sesongen har det ikke gått helt på skinner resultatmessig for FFK, så han har hatt mye ekstra trening og lite fritid. Etter at FFK fikk Tom Nordli som trener har treningsdosene økt betraktelig. Derfor ser Ardian frem til noen fridager når sesongen er over slik at han får fullført den siste oppgaven i Exphil.

Et oppslag i Wikipedia ga følgende informasjon om fotballstjernen:

”Ardian Gashi (født 20. juni 1981 Gjakova i Kosovo) er en norsk fotballspiller. Gashi kom til Norge som flyktning i 8-årsalderen. Han har senere blitt norsk statsborger, og debuterte på det norske landslaget i 2004, der han har syv landskamper. Hans posisjon på banen er midtbanespiller. I Brann spilte Gashi både sentralt og som høyreving, men blir nå ansett som en sentral midtbanespiller med offensive kvaliteter.” Nettskoleavisen har stilt ham følgende spørsmål om hvordan det er å være nettstudent og toppidrettsutøver:

Hvorfor valgte du å bli nettstudent?

Fordi, da kunne jeg styre hverdagene selv, og legge timeplanen alt etter som når det passer best å studere. Pluss at man vil jo gjerne ha noe å falle tilbake på etter endt fotballkarriere. Og litt mer tyngde i bagasjen. Fra reklamen vettu ;)

Hvordan planlegger og organiserer du studiene i forhold til trening, reiser og kamper?

Det er veldig enkelt å planlegge timeplanen, men det er verre å gjennomføre den. Det går ikke alltid helt etter planen. Som regel er jo jobb og familie (har jo to barn) første prioritet og deretter kommer studiene. Under sesongoppkjøringen, på treningsleirer er det enkelt, da har man med seg bøkene sine og man får gjort mye. For da er det bare trening å forholde seg til. Vanskeligere blir det under sesongen, overskudd inn mot kamp osv... trening... finne på ting med familien... sponsoroppdrag osv….

Hvilke råd har du til andre idrettsutøvere som vurderer å bli nettstudenter?

Du bør ha tålmodighet. Start enkelt og se hvordan det går å kombinere idrett og studie. Det er derfor jeg tok Exphil først. Ville ikke kaste meg ut på dypt vann med en gang uten å vite om jeg er en god svømmer. Så når jeg er ferdig med Exphil så blir det spennende å se hva jeg skal studere videre.

Er det noe annet du ønsker å si rundt kombinasjonen nettstudier og idrett?

Det er ikke enkelt å kombinere på høyt nivå i hvert fall, fotball er resultatavhengig, det blir ikke tatt hensyn til i alt for stor grad om du studerer ved siden av.

Pedagogen: NKI Nettstudiers virtuelle lærerværelse

NKI har i mange år hatt et eget nettbasert forum der lærere og ansatte kan diskutere pedagogiske problemstillinger og praktiske utfordringer. Forumet, som går under navnet Pedagogen, har 205 medlemmer og til tider stor aktivitet. Både nye og mer erfarne nettlærere kan ha behov for både hjelp og gode råd når de støter på nye utfordringer. Da kan det være nyttig å ha tilgang til NKI Nettskolens store nettverk av erfarne nettlærere. Dette er utdypet i Astrid de Moras foredrag Lærer på Nett?
 
Det er mange og ulike temaer som diskuteres i Pedagogen og i det siste har lærerne vært spesielt opptatt av temaer som: responstider, bruk av kildehenvisninger, aktiviteten i de forskjellige kursforumene, nytten av NKIs planleggingssystem, dysleksi og hvordan de bør håndtere spesielt svake studenter.

Øistien Gjøvik
Øistein Gjøvik har vært lærer ved NKI Nettstudier i åtte år og er en aktiv bruker av Pedagogen. På oppfordring fra Nettskoleavisen kommer han med følgende uttalelse: NKI-lærerne har ikke kopimaskinen, lunsjrommet, korridoren eller kaffetrakteren å samle seg rundt. Vårt virtuelle alternativ er Pedagogen. Her kan vi stille spørsmål, diskutere fag, teknikk, teknologi og pedagogikk og også komme med konstruktiv kritikk av jobben vi gjør. Til tider kan det kanskje også komme destruktiv kritikk - men det er det takhøyde for!


Vi diskuterer også arbeidssituasjonen vi har rundt våre tusener av elever og studenter. Med så mange involverte og engasjerte lærere får man som regel god respons på det man måtte ha på hjertet, enten det er fra fagfeller eller fra andre ansatte.

Denne digitale samlingsplassen har gjennom flere år vært en viktig brikke for oss NKI-lærere etter hvert som mer av arbeidet har blitt lagt til nettverket - og mindre til Postverket. Pedagogen er under stadig utvikling. Vi har fått en eksplosjon av engasjementet rundt læring og web2.0 og det skulle ikke forundre meg om det er her vi kanskje ser størst utviklingspotensial i den nærmeste framtida. Jeg håper gevinsten kan bli en enda bedre følelse av at man arbeider nærmere sammen med mennesker, til tross for store avstander mellom oss.

Globalskolen: Norsk grunnskole med tusen elever i nitti land

Av Morten Flate Paulsen
Bjørn Teistung i Porto
I oktober var jeg med på å arrangere EDENs 7. Open Classroom konferansen i Porto. Der hadde jeg gleden av å høre Bjørn Teistungs interessante foredrag om Globalskolen. Det er primært en nettbasert grunnskole for norske barn i utlandet, men skolen har også elever i Norge som får ekstraundervisning eller hjemmeundervisning. Skolen har dessuten noen elever fra andre nasjoner, fra små skoler som mangler faglærere og fra familier som vil ha et fleksibelt undervisningsopplegg.
Globalskolen tilbyr opplæring i de tre spesielle norske fagene (norsk, samfunnsfag og RLE) som ikke er tilgjengelige på de internasjonale skolene mange av barna går på. Globalskolen har nå 1000 elever i 90 land fordelt på alle klassetrinn fra første til tiende klasse.

Jeg har fulgt utviklingen av Globalskolen fra jeg skrev artikkelen A Global Primary School i 2003. Likevel var foredraget i Porto spesielt interessant for meg siden jeg tilbringer dette skoleåret i Portugal. Barna mine går på skole i Lisboa samtidig som de er elever ved NKI Nettstudier og Globalskolen.

Siden Globalskolen har elever fra seks år og oppover er skolen avhengig av at foreldrene hjelper elevene. Derfor får foreldrene en egen konto på Globalskolen slik at de har fullt innsyn i barnas skolearbeid. Dette har gitt meg bedre innsikt i min sønns skolearbeid enn jeg hadde da han gikk på en ordinær skole.

Nå som vi har fått et par måneders erfaring med Globalskolen er jeg spesielt imponert over det multimediale innholdet og den gode kommunikasjonen mellom elev og lærer. Læreren i tiende klasse er svært tilgjengelig på Skype og han kan lett demonstrere nettsidene i praksis når det er noe min sønn ikke får til.

Min konklusjon er at Globalskolen kan være et godt tilbud for barn som bor i utlandet. Jeg regner også med at disse barna har storesøsken eller foreldre som kan ha glede av å ta kurs ved NKI Nettstudier.

Russisk student ved NKI Nettstudier

Alexey Molchanov
Alexey Molchanov (www.nki.no/pp/MolchanovAlexey) har kommet godt i gang med Regnskapsskolen på NKI Nettstudier. Navnet røper en russisk student som bor og studerer i Kaliningrad der han snart er ferdig med et 5-årig studium innen finans og økonomistyring. Norskkunnskapene har han opparbeidet ved å fullføre trinn 3 på den internasjonale sommerskolen ved Universitetet i Oslo.

Hvordan fikk du vite om Regnskapsskolen ved NKI Nettstudier?

Da jeg begynte å studere norsk, ville jeg gjerne ha mer kunnskap om hvor forskjellig russisk og norsk økonomistyring er. Selvfølgelig kunne jeg kjøpe en eller to bøker om det, men undervisning er alltid bedre. Så søkte jeg på nettet etter en fjernundervisningsskole som hadde regnskapskurs. Jeg fant noen få kurs, men Regnskapsskolen var mest detaljert og inkluderte et kurs i budsjettering, så det var ingen tvil om at jeg velger NKI.

Hvordan fungerer det å være russisk student på nettskolen til NKI?

Det fungerer helt ok, og jeg har ingen særlige problemer. Den største utfordringen er at jeg kanskje bruker mer tid på språk enn nordiske studenter. Jeg må ikke bare forstå innholdet i kursene, men også huske viktige begreper. Vi tenker ikke på det når vi bruker noen vanlige uttrykk om f.eks. varekjøp eller operasjoner med en bankkonto på morsmål, men det er moro å lære på nytt hvordan jeg faktisk kan uttrykke meg på norsk i slike tilfeller.

Er det noen forskjeller mellom undervisningen i Norge og Russland?

Det er interessant for meg at undervisning er ganske forskjellig i begge land. I Russland prøver studenter å finne én mest konkret løsning til en oppgave, men i Norge opplevde jeg at det først bør være mer diskusjon og gjerne flere varianter. Derfor er det veldig spennende for meg å diskutere i fora ved NKI. Dessuten må jeg venne meg til å tenke litt annerledes når det gjelder innsendingsoppgavene mine. Bare én eneste løsning kan ofte være dårlig tenkemåte.

Hva vil du gjøre når du er ferdig med studiene dine?

Etter universitetet vil jeg gjerne få jobb i en av de norske bedriftene i Kaliningrad eller i Norge. Jeg har studert russisk regnskap og russiske regnskapsprogrammer og har noe erfaring som økonomimedarbeider. Likevel er det stor forskjell mellom norsk og russisk regnskap, så jeg vil lære meg norsk regnskap for å ha større frihet som spesialist. Derfor er NKI den beste studiemuligheten for meg som bor i utlandet.

Statistikk om voksnes læring

Vox samler tall og fakta om voksnes læring på et nytt nettsted (www.vox.no/statistikkbank). Denne statistikkbanken inneholder data fra flere kilder og egner seg både for de som leter etter noe spesifikt og for de som vil se tendenser over tid.

EDEN gratulerer NKI Nettstudier med 50-årsjubileet

European Distance and E-learning Network (EDEN) gratulerer NKI med 50-årsjubileet i sitt nyhetsbrev for september der det står:

We are pleased to share with members that NKI Distance Education, one of the foremost distance education institutions in Norway, the largest one in Northern Europe celebrates the 50th anniversary of its foundation this year.


EDEN is proud to have NKI, the first institution all over the world to offer online education, among its members. We congratulate to all professionals at the institution, wish them future successes and continued nice collaboration.