Årgang 11, nummer 1. Juli 2008

Alle tidligere nummer av Nettskoleavisen er tilgjengelig på nettet via www.nettskolen.com. Alle Nettskolens web-sider kan leses opp med en datamaskinstemme. Klikk på Talesyntese i menyen nede til venstre om du vil høre dette nummeret av Nettskoleavisen.

Innhold

Positiv utvikling for fjernundervisning i Norge
Hundre tusen kurspåmeldinger
Fellowstudenter og Seniorstudenter
Globale studentpresentasjoner
Videokonkurranse
Ærestittel til NKI-professor
Betraktninger om nettbasert utdanning

Positiv utvikling for fjernundervisning i Norge

Statistisk sentralbyrås nettsider om fjernundervisning inneholder statistikk om fjernundervisning i Norge hvert år siden 1998. De siste tallene viser at de tolv frittstående fjernundervisningsinstitusjonene rapporterte i alt 22 000 kursfullføringer i 2007, en oppgang på 6 prosent i forhold til året før. NKI er desidert størst av institusjonene med over 60 prosent av alle kursfullføringene.

NKIs omsetning på fjernundervisning i 2007 var på 113,3 millioner. Av dette kom 77,8 millioner fra nettbasert utdanning. De tilsvarende tallene for 2006 var henholdsvis 108 og 68 millioner. Det viser at nettbasert utdanning blir stadig viktigere for NKI siden nettandelen økte fra 63 % i 2006 til 69 % i 2007.

Hundre tusen kurspåmedinger


Fra venstre: Trude Helen Flak,Thor Steinsland, Erma Bratic, Tonje Kvalvik og Roger Skogberget.

NKI Fjernundervisning har tilbudt nettbasert fjernundervisning i stadig større omfang i mer enn 20 år. I løpet av disse årene har NKIs nettstudenter til sammen lagt ned mange millioner studietimer for å nå sine studiemål. I slutten av mai 2008 fikk vi påmelding nummer hundre tusen på et av våre 450 nettkurs. Dette ble markert den 22. august med fem studenter som hedersgjester. Alle fem hadde fullført mange NKI-kurs og fikk overrukket en bærbar PC fra Accenture eller en Paris-tur eller et gavekort fra NKI. Tonje Kvalvik representerte elevene på videregående skole; Thor Steinsland og Roger Skogberget representerte fagskolestudentene; og Trude Helen Flak og Erma Bratic representerte høgskolestudentene. Arrangementet ble dekket av Budstikka TV som har gitt oss tillatelse til å legge ut reportasjen på YouTube.

Fellowstudenter og Seniorstudenter

NKIs 9000 nettstudenter representerer et bredt lag av befolkningen slik det fremgår av studentpresentasjonene deres. De aller fleste er vanlige mennesker som har funnet ut at nettstudier er en god og fleksibel studieform. For mange har NKI likevel vært den eneste aktuelle muligheten til å få seg den utdanningen de ønsker. Det gjelder for eksempel yrkesaktive som ikke har tid eller anledning til å ta tradisjonell utdanning, kvinner med omsorg for små barn (70 % av NKIs nettstudenter er kvinner), nordmenn i utlandet (NKI har nettstudenter i minst 35 land) studenter med funksjonshemninger, folk på attføring og innsatte i fengsler. De fleste som tar kurs ved NKI ønsker å supplere sin kompetanse med noen få kurs eller et enkelt studium. Det er likevel en del studenter som gjennomfører et imponerende antall kurs som fjernstudent. Det er disse eksepsjonelle studentene vi vil fokusere på i det følgende.

I forbindelse med markeringen av kurspåmelding nummer hundre tusen introduserte NKI titlene Senior Fellowstudenter, Fellowstudenter og Seniorstudenter for å gjøre ære på studenter som har fullført mange nettkurs. Aktive nettstudenter som har fullført over 20 kurs ved NKI Fjernundervisning fremstår som Senior Fellowstudent på Nettskolens sider. På samme måte fremstår nettstudenter som har fullført over 15 og 10 kurs som henholdsvis Fellowstudent og Seniorstudent. Blant Nettskolens ca. 9000 aktive studenter er det ca. 20 Senior Fellowstudenter, ca. 30 Fellowstudenter og ca. 90 Seniorstudenter. Den 22. august hadde allereder 36 av dem benyttet Nettskolens nye tjeneste Globale personlige presentasjoner (se egen omtale nedenfor) og gitt Nettskoleavisen tillatelse til å linke til deres personlige presentasjoner i listen nedenfor.

Senior Fellowstudenter
har fullført minst 20 kurs
Frode Finsen, 1164 Oslo
Per-Olav Hansen, 1739 Borgenhaugen
Brynjar Krogstad, 8300 Svolvær
Roger Skogberget, 0982 Oslo
Thor Steinsland, 5183 Olsvik
Vidar Frislie, 2332 Åsvang
Morten Arild Auestad, 5416 Stord
Marie Kvalvik, 2435 Braskereidfoss
Grete Halvorsen, 3480 Filtvet
Fellowstudenter
har fullført minst 15 kurs
Tom Atle Nysveen, 2340 Løten
Ørjan Helgå, 8701 Nesna
Per Erik Norberg, 2407 Elverum
Børge Østraat, 5416 Stord
Tonje Kvalvik, 2150 Årnes
Arild Terjesen, 3055 Krokstadelva
Grethe Hammerbeck, 5411 Stord
Svein Atle Bjerck, 3261 Larvik
Seniorstudenter
har fullført minst 10 kurs
Linn Christin Iversen, 9194 Lauksletta
Bjørn Jensen, 1911 Flateby
Anne Marit Gjelsten, 6005 Ålesund
Lucinda Bjørnset Reksten, 6900 Florø
Ragnhild Edvardsen, 8530 Bjerkvik
Laila Sundal Sivertsen, 6900 Florø
Thilde Skrårudseter, 2092 Minnesund
Linn Sønsteli, 2611 Lillehammer
Erma Bratic, 1388 Borgen
Hilde Johansen, 9300 Finnsnes
Tomas Dahl, 0462 Oslo
Line Robertsen, 9130 Hansnes
Erik Foss, 7540 Klæbu
Indre Ivinskyte, 5200 Os
Odd Harald Bârnholdt, 2211 Kongsvinger
Steve Skarstad, 7045 Trondheim
Trude Helen Flak, 7820 Spillum
Hans Erik Midtmoen, 2630 Ringebu
Kay-Morten Aarskog, 7316 Lensvik

Nettskolevisen har intervjuet Fellowstudent Eva Kvithyll, Senior Fellowstudent Thor Steinsland og Seniorstudent Trude Helen Flak som representanter for studenter som har fullført mange nettkurs:


Eva Kvithyll fra Overhalla studerer elkraftteknikk på teknisk fagskole. Hun startet på Nettskolen i januar 2003 og har fullført 15 kurs.
Til Nettskoleavisen forteller Eva Kvithyll at hun er utdannet elektromontør gruppe L (vekselspenning opp til 1000 volt og likespenning opp til 1500 Volt), og har tatt eksamen i energimontørfaget. Hun har tidligere jobbet i tre forskjellige gruver: Grong Gruber i Røyrvik, (Nord - Trøndelag), Norsk Marmor Hustad kalk i Velfjorden (Helgeland) og Skaland Grafitverk på Senja. Hun har også arbeidet i Ibestad tunellen i Ibestad kommune (Troms) som Statens Vegvesen drev, og en installatørbedrift, Nord - Trøndelag E-verk i Grong kommune. Nå er hun på yrkesrettet attføring og har valgt teknisk fagskole elkraft som studie. Hun er samboer med Terje og har to barn.

- Jeg valgte denne studiemåten fordi min samboer jobber på anlegg, og er borte i lengre perioder, så jeg ønsket å være i nærheten av mine barn. Og med denne studiemåten kan jeg studere når det passer meg best. Og i og med at jeg har Dysleksi kan jeg bruke litt lengre tid enn hva en gjør når man studerer via vanlig undervisning. Jeg har trivdes veldig godt med denne studiemåten. Og har et mål om å bli ferdig våren 2009.

- Om man velger denne studiemåten, er det lurt å bestemme seg for når man skal sette seg ned og studere, og at man holder disse fastsatte tidene. Jeg har valgt å studere når mine barn er på skole og i barnehage. Men av og til har jeg studert når barna har lagt seg. Jeg syns det er best når det er stille i huset, for da greier jeg å konsentrere meg. Og jeg tar nesten alltid fri i helgene. Men det har hendt jeg har brukt helgene også for å få unna noe stoff som kan være litt omfattende. Og jeg prøver å være ganske så effektiv når jeg studerer. Da får alt annet ligge til jeg er ferdig med stoffet jeg har bestemt meg for å gå i gjennom. Jeg har planlagt fagene ut fra når eksamen er fastsatt. Slik at jeg er sikker på at jeg kommer meg gjennom stoffet før eksamen skal avlegges. Jeg har valgt å sette meg skikkelig inn i stoffet mens jeg studerer, slik at det kun er lett repitisjon like før eksamen.
Thor Steinsland forteller dette til Nettskoleavisen.
Jeg er 40 år og bor i Bergen. Jeg har arbeidet i Aker Elektro siden jeg var liten gutt. Der har jeg vært alt fra lærling til formann og feltingeniør. Stort sett har jeg jobbet offshore, men det siste året har jeg gått i land for å jobbe som automasjonsingeniør på kontoret vårt i Bergen. For å heve formalkompetansen min, tar jeg nå Teknisk Fagskole gjennom NKI i samarbeid med Aker Elektro.

På det private plan, er jeg gift og har tre barn, så det kan bli litt på hogg og belegg med studiene noen ganger. Det fleste andre fritidsaktiviteter er lagt på is frem til jeg er ferdig med studiene til neste år, men jeg prøver å spille litt golf innimellom.

Det er ganske tøft å ta så mange fag på siden av jobb og familie, men heldigvis fungerer planleggingsverktøyet på NKIs nettsider bra, så ved hjelp av det klarer jeg å holde en grei framdrift frem mot eksamenene.

Thor Steinsland fra Olsvik studerer automatiseringsteknikk ved NKIs tekniske fagskole. Han startet på nettskolen i september 2005 og har fullført 22 kurs.

Trude Helen Flak startet å studerer bedriftsøkonomi som nettstudent i februar 2007. Siden den gang har hun fullført 10 kurs.
Trude Helen Flak har følgende uttalelse til Nettskoleavisen:
Jeg er 37 år og bor på Spillum 3 km fra Namsos sentrum. Er samboer med Terje og vi har 4 barn fra 9 til 18 år. Jeg tok fagbrev i butikkfag i 2000 og har jobbet i klesbutikk de siste 7 årene. Nå tar jeg Bedriftsøkonomstudiet for å utvide min horisont.

På "fritiden" har jeg et privat "transportbyrå". Det vil si å kjøre og hente barn på judo, fotball, gitartimer, skole, bursdag, kino, konserter, trening, skikarusell, vennebesøk etc. Fritiden som da er igjen bruker jeg til å male malerier, besøke venninner, familien og trening. Det blir faktisk veldig liten tid igjen til trening.

Med en aktiv familie og 4 barn fant jeg ut at jeg ikke kunne satse på å ta denne utdannelsen på vanlig måte, det ville føre til flytting som ikke var aktuelt. Etter å ha lest litt om NKIs nettskole bestemte jeg meg for at dette var noe for meg.
Studieopplegget krever innsats, selvdisiplin og en god del arbeid. Min erfaring er at som voksen student er dette ikke noe problem når man kan jobbe hvor og når man vil for å nå målene sine.

Jeg trives veldig godt med å kunne studere på denne måten og anbefaler det til alle som er i tvil. Lærere er tilgjengelig når man ønsker det, de gir raske tilbakemeldinger og er flinke til å oppmuntre. Jeg begynte med bedriftsøkonomstudiet i mars 2007 og var ferdig men 9 av 12 eksamener i vår, de 3 siste tar jeg før jul 2008.

Globale studentpresentasjoner

Den 12. august 2008 introduserte Nettskolen en ny tjeneste der studenter, lærere og ansatte ved NKI Fjernundervisning kan gjøre sine personlige presentasjoner synlig for alle som har tilgang til Internett. Det betyr at studentene kan vise frem sin presentasjon til kolleger, venner, familie eller potensielle arbeidsgivere. En global presentasjon kan også fungere som en CV, for studenter som søker på jobb.

Tjenesten inneholder også en søkefunksjon og muligheter for å liste opp studenter som for eksempel har fullført kurs den siste tiden. Det er svært hyggelig å se at så mange studenter velger å benytte seg av tjenesten og NKI håper at dette kan bidra til å gjøre fjerstudentene mer synlige som studentgruppe.
Studenter som ønsker å teste ut tjenesten kan gjøre det ved å krysse av for Global på sin profilside. De første presentasjonene er allerede tilgjengelige i en egen katalog.

Videokonkurranse

Er du, dine barn, eller noen av dine bekjente gode til å lage video?

Vi utlyser en konkurranse om å lage informative, kreative og morsomme videoer på YouTube om hvordan det er å være nettstudent eller nettlærer ved NKI. En jury vil vurdere videoene. Gode bidrag publiseres på NKIs nettsider. De tre beste videoene i 2008 vil bli belønnet med pengepremier på tilsammen 6000 kr.
Meld deg på konkurransen ved å sende en e-post til mfp@nki.no. Som inspirasjon har vi lagt ut noen videoer vi har fått profesjonell hjelp med på YouTube.com/nki2008 og på Nettskolens demonstrasjonsside.

Ærestittel til NKI-professor

Torstein Rekkedal, professor og forskningsleder ved NKI, ble utnevnt til Senior Fellow på EDENs konferanse i Lisboa den 11. juni. EDEN - the European Distance and E-Learning Network - har over 200 institusjoner og 1000 fagfolk som medlemmer. Rekkedal fikk ærestittelen som en anerkjennelse av sitt vesentlige bidrag til utvikling av fjernundervisning og e-læring i Europa og sitt engasjement i den profesjonelle utviklingen av EDEN til Europas ledende organisasjon på fjernundervisningsfeltet. Du kan lese mer om overrekkelsen på konferansens blogg.

Betraktninger om nettbasert utdanning

Av Morten Flate Paulsen
Redaktør av Nettskoleavisen

Som styremedlem i EDEN har jeg den siste tiden skrevet flere artikler i The Eden President's blog om nettbasert utdanning. Her er noen betraktninger rundt disse temaene.

I artikkelen Barred from the Internet reflekterer jeg rundt erfaringene fra et seminar om nettbasert utdanning i kriminalomsorgen. Flere av deltakerne rapporterte om positive erfaringer med nettbasert utdanning i norske fengsler. Ved Åsane videregående skole, avdeling Ulvsnesøy, har 8 innsatte gjennomført nettkurs fra NKI siste skoleår og erfaringene fra prosjektet var gode. Min konklusjon er at nettbasert utdanning har et betydelig potensial til å bedre utdanningstilbudet i fengslene. For det første kan det utvide kurstilbudet kraftig. For det andre kan det bli lettere å gjennomføre kurs selv om fangene ofte forflyttes. For det tredje vil det være lettere å fullføre kursene etter løslatelse.


Mange populære nettsteder tilbyr i dag "embedding", en tjeneste som kan oversettes med innlemming. I Embedding rich media in online articles skriver jeg at egne nettsider kan bli bedre ved å innlemme videoer fra YouTube.com, PowerPoint presentasjoner fra Slideshare.net og talesyntese fra ReadTheWords.com. Til og med tegneserier fra Toonlet.com kan innlemmes slik det er vist nedenfor.

Transparency for Quality

related [www.seminar.net]
Transparency for Quality
Tegnesseriestripen er hentet fra Transparency in Cooperative Online Education der jeg argumenterer for økt transparens (tilgjengelighet til informasjon og data) i læringsplattformer fordi det bidrar til bedre kvalitet og mer samarbeid i nettbasert utdanning.

Det finnes forøvrig mange internasjonale, nettbaserte, fagtidsskrifter som publiserer gode og relevante artikler om nettbasert utdanning. Selv kjenner jeg spesielt godt til IRRODL, EURODL og Seminar.net fordi jeg sitter i redaksjonsrådet for alle tre. I tillegg startet jeg DESONEWS i 1990 og var redaktør for det i to og et halvt år.

Seminar.net, som er forankret i Høgskolen på Lillehammer, er inne i sitt fjerde år. Selv om det er et internasjonalt tidsskrift, er mange av artiklene spesielt relevante for norske lesere. Julinummeret i 2008 inneholdt tre artikler som ble skrevet i forbindelse med Nettverksuniversitetets konferanse i Trondheim i mars 2008. I den første artikkelen, "Cooperativ Online Education", skrev jeg om erfaringene med de unike tjenestene NKI har utviklet for å støtte opp om transparens og kooperativ nettbasert utdanning. Jeg holdt forøvrig et foredarag om samme tema på universitetet i Århus i våres. PowerPointpresentasjonen min og en YouTube video som illustrerer temaet er embedded nedenfor.